Jag har under 20 år startat, förvärvat, investerat i och drivit företag. Idag är jag delägare i sju företag med en total omsättning på 250 mkr. Det har gett mig ovärderliga erfarenheter som jag använder både som konsult och investerare. Jag har under åren utvecklat en syn på entreprenörskap som bygger på värderingar, strategi och ekonomisk kontroll som viktiga framgångsfaktorer. Min plattform som konsult och investerare är Brain Accounting – en ekonomibyrå inriktad på ägarledda företag i storleken 10 – 100 Mkr.

Brains målgrupp stämmer väl överens med företag jag investerar i. Arbetet med att sälja Brains tjänster och sökandet efter spännande företag att investera i går därför ofta hand i hand. Nätverkande är naturligtvis en viktig del och jag ser min blogg som en möjlighet att utöka mitt nätverk. Min blogg ska mer än inspirera. Jag vill ge handfasta tips i frågor som entreprenörer vet är viktiga, men själv sällan är experter på. Ägarfrågor, ekonomi, finansiering, företagsaffärer och strategi. Läs om Brain - en tänkande ekonomibyrå.

Jag har under 20 år startat, förvärvat, investerat i och drivit företag. Idag är jag delägare i sju företag med en total omsättning på 250 mkr. Det har gett mig ovärderliga erfarenheter som jag använder både som konsult och investerare. Jag har under åren utvecklat en syn på entreprenörskap som bygger på värderingar, strategi och ekonomisk kontroll som viktiga framgångsfaktorer. Min plattform som konsult och investerare är Brain Accounting – en ekonomibyrå inriktad på ägarledda företag i storleken 10 – 100 Mkr.

Brains målgrupp stämmer väl överens med företag jag investerar i. Arbetet med att sälja Brains tjänster och sökandet efter spännande företag att investera i går därför ofta hand i hand. Nätverkande är naturligtvis en viktig del och jag ser min blogg som en möjlighet att utöka mitt nätverk. Min blogg ska mer än inspirera. Jag vill ge handfasta tips i frågor som entreprenörer vet är viktiga, men själv sällan är experter på. Ägarfrågor, ekonomi, finansiering, företagsaffärer och strategi. Läs om Brain - en tänkande ekonomibyrå.

Ägarfrågor

Publicerad 2016-05-31

Välj det som ger energi – tänk att du är Zlatan

De flesta entreprenörer är energispelare. Man har ofta nått sin framgång genom att agera tidigare, snabbare och mer kraftfullt än omgivningen. Entreprenörer drivs av energi, motivation, och tävlingsinstinkt. Duktiga tjänstemän uppvisar snarare egenskaper som tålamod och konsekvens, vilket ofta gör det lite enklare att prioritera arbetsuppgifter utifrån vad som är rätt här och nu. En entreprenör tenderar att känna sig inlåst av att tvingas göra den typ av ”logiska prioriteringar”, en entreprenör vill hellre göra ”känslomässiga prioriteringar”.

Jag har sett så många entreprenörer som tappat både glädje och motivation i takt med att deras växande företag tvingar dem till mer administration, mer planering, mer strukturer och allt mindre kreativitet. För många blir det som att bygga sitt eget fängelse, låsa in sig och svälja nyckeln.

När man börjar känna så, försvinner den energi som ofta var den initiala drivkraften till varför man en gång startade företag och då går man från att vara en briljant entreprenör som inspirerar sin omgivning till att bli en ganska medioker medarbetare som i värsta fall börjar skada den egna organisationen. Detta blir dåligt för både entreprenören och företaget.

Jag tror att man som entreprenör måste våga vara lite osvensk, våga tala om för både sig själv och sin omgivning att man är lite speciell och därför har både behov och rätt att göra ”lite mer som man vill”. Man måste helt enkelt våga vara lite mer som Zlatan. När man har kommit en bit på väg som entreprenör och har ett lönsamt företag med 10, 20 eller kanske t o m 100 anställda, då har man också möjligheten att unna sig att välja vad man vill göra på dagarna. Den friheten borde fler använda till att prioritera det som verkligen ger energi. Gör lite mer som du själv vill. Välj med hjärtat. Gör som Zlatan! Då presterar du bättre och det vinner alla på.

Tre tips för att frigöra din entreprenöriella energi:

  • Sök efter utmaningar (intellektuella, kreativa, sociala).
  • Hitta spännande människor att jobba med (en kund, en styrelse, en professor, en annan entreprenör, en präst eller kanske ett fotbollsproffs).
  • Skapa dig frihet i tid och rum – mycket av ditt jobb kan göras någon annanstans, t ex hos en kund, på ett café, på en konferens i Chicago eller på ditt landställe.

MEN, nu till det riktigt viktiga budskapet. Företag är, precis som fotboll, en lagsport. Det innebär att så länge du levererar nytta till organisationen, så kommer de acceptera att du är Zlatan. Den dag du slutar leverera nytta, måste du också sluta att vara Zlatan.

Tyvärr har jag också träffat alltför många entreprenörer som tror att de är Zlatan, men inte förstått det där med lagsport. Då spelar de ingen roll hur brilijant man är, man blir till slut ändå bara en belastning för sitt eget företag.

Tre tips om du vill lyckas med att vara Zlatan:

Se till att du alltid bidrar med mer till ditt företag än vad du kostar. Försök att kanalisera din frigjorda energi så att en del av den spiller tillbaka på organisationen. Om du inte bidrar med intäkter, ska du inte heller belasta företaget med kostnader (då får du nöja dig med utdelning).

Anpassa dig till företaget när du väl är på plats. Du kan själv välja dina arbetsuppgifter, men när du jobbar med dina kollegor, så är det fortfarande företagets rutiner som gäller. Zlatan kan hoppa över en träning, bo i bästa rummet och välja sitt eget skomärke, men när det är match, då är det alltid lagets spelsystem som gäller.

Tappa aldrig respekten för dina kollegor. Zlatan är inte bara en stjärna, han är lagkapten och den som andra ser upp till. Som sådan lyfter man upp andra, man trycker inte ner dem.

Till sist – till dig som nu börjar känna dig lite som Zlatan: Inga armbågar i ansiktet på varken med- eller motspelara. Det är ingen ”star quality”, det är bara korkat!

Tillbaka

2 svar till “Välj det som ger energi – tänk att du är Zlatan”

  1. Hans-Erik Karlsson skriver:

    Superbra inspiration! Sitter som styrelseordförande i en start up och letar vägar på att få entreprenören att kanalisera energin för att bidra till företagsbyggnaden….

    Har du något kring hur man dockar in enetreprenörens bidrag till företaget. Erfarenhet till hur det kan göras?
    Vänligen
    Hans-Erik

    1. Casten von Otter skriver:

      Här kan man utgå från en mening som jag har hört ofta från entreprenörer som har börjat känna sig inlåsta i sitt eget företag: ”Jag gör vad som helst, bara det är kul”. Detta ”vad som helst” tycker jag man ska ta fasta på för det stämmer faktiskt ofta. För den typen av entreprenörer spelar det inte så stor roll exakt vem man träffar eller vad man utvecklar, bara man får jobba i kreativa och sociala sammanhang istället för att sitta i lednings- och styrelsemöten och diskutera affärsplaner och budgetprocesser. Det företaget som har kommit lite längre och har en extern styrelse och ledning bör utnyttja detta genom att se sin entreprenör som en resurs och hjälpa honom/henne att kanalisera sin energi på något som ”taggar i” den affärsplan som styrelse/ledning vill jobba utifrån. Tyvärr utgår man från att entreprenören själv ser vad detta är för något. Ibland är det naturligtvis så, men inte alltid. Ofta springer entreprenören på de bollar som ligger närmast, trixar några gånger med bollen och siktar på krysset. Ibland lyckas det, ofta inte.
      Mitt råd är alltså att utgå från liggande affärsplan, strategi, mål och identifiera vilka kreativa och utåtriktade utvecklingsprocesser som är viktigast att driva. Se sedan entreprenören som en resurs att driva dessa processer och fundera på hur man enklast kan styra/motivera honom/henne att springa på just de bollarna. Konkret kan det t ex handla om att:
      • Öppna upp en närliggande målgrupp genom att ta initiala kundkontakter och erbjuda rabatterat pris.
      • Starta och leda ett kundråd med befintliga nyckelkunder med syfte att både förbättra befintliga produkter och få input till att utveckla nya.
      • Starta och leda ett advisory board som jobbar parallellt med styrelsen. Advisory board fokuserar mer på utvecklingsfrågor och leds av entreprenören, medan styrelsen fokuserar mer på ekonomi och förvaltande frågor och leds av ordförande.
      • Upprätta ett samarbete med forskare som ligger långt framme inom det område som man verkar inom.
      • Vara med som expert i samband med seminarier och kongresser.
      • Starta en serie med frukostseminarier kring det område som företaget är experter inom.
      • Starta en blogg kring det område som företaget är experter inom (här har jag själv hittat utlopp för min energi på ett sätt som skapar värde för min ekonomibyrå i form av nya kunder).
      Nyckeln är att styra in entreprenören på aktiviteter som på ett naturligt sätt svarar upp mot ett konkret behov som företaget har, men samtidigt inte styra entreprenören i exakt hur dessa aktiviteter utförs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo − fyra =