Jag har under 20 år startat, förvärvat, investerat i och drivit företag. Idag är jag delägare i sju företag med en total omsättning på 250 mkr. Det har gett mig ovärderliga erfarenheter som jag använder både som konsult och investerare. Jag har under åren utvecklat en syn på entreprenörskap som bygger på värderingar, strategi och ekonomisk kontroll som viktiga framgångsfaktorer. Min plattform som konsult och investerare är Brain Accounting – en ekonomibyrå inriktad på ägarledda företag i storleken 10 – 100 Mkr.

Brains målgrupp stämmer väl överens med företag jag investerar i. Arbetet med att sälja Brains tjänster och sökandet efter spännande företag att investera i går därför ofta hand i hand. Nätverkande är naturligtvis en viktig del och jag ser min blogg som en möjlighet att utöka mitt nätverk. Min blogg ska mer än inspirera. Jag vill ge handfasta tips i frågor som entreprenörer vet är viktiga, men själv sällan är experter på. Ägarfrågor, ekonomi, finansiering, företagsaffärer och strategi. Läs om Brain - en tänkande ekonomibyrå.

Jag har under 20 år startat, förvärvat, investerat i och drivit företag. Idag är jag delägare i sju företag med en total omsättning på 250 mkr. Det har gett mig ovärderliga erfarenheter som jag använder både som konsult och investerare. Jag har under åren utvecklat en syn på entreprenörskap som bygger på värderingar, strategi och ekonomisk kontroll som viktiga framgångsfaktorer. Min plattform som konsult och investerare är Brain Accounting – en ekonomibyrå inriktad på ägarledda företag i storleken 10 – 100 Mkr.

Brains målgrupp stämmer väl överens med företag jag investerar i. Arbetet med att sälja Brains tjänster och sökandet efter spännande företag att investera i går därför ofta hand i hand. Nätverkande är naturligtvis en viktig del och jag ser min blogg som en möjlighet att utöka mitt nätverk. Min blogg ska mer än inspirera. Jag vill ge handfasta tips i frågor som entreprenörer vet är viktiga, men själv sällan är experter på. Ägarfrågor, ekonomi, finansiering, företagsaffärer och strategi. Läs om Brain - en tänkande ekonomibyrå.

Företagsaffärer & investeringar

Publicerad 2015-11-23

Investerare tittar på entreprenörens kroppsspråk

Jag lyssnade härom veckan på Skype-grundaren och superinvesteraren Niklas Zennström. På en direkt fråga om vad han tittar på när han investerar, så svarade han utan att tveka: Kroppsspråket hos entreprenören.

Att investerare ofta tittar mer på entreprenörens erfarenhet, kompetens och personlighet än själva affärsidén är en väletablerad sanning, men Niklas Zennström och hans bolag Atomico tar det alltså ett steg längre.

Han utvecklar svaret och menar att när konkurrensen är så hård och så många kan göra i princip samma sak över hela världen, så räcker det inte bara med att avgöra vilken entreprenör som kan mest, utan vem som vill mest. Då är det engagemanget som avgör. Glöden i ögonen och intensiteten i gesterna kan avslöja vem som är beredd att offra det som krävs för att lyckas.

En slutsats av ovan skulle kunna vara att gå in på YouTube och titta på några av de otaliga klipp om kroppsspråk i samband med presentationer. Det finns förvisso ett och annat guldkorn där, men mycket handlar om att man ska titta på den man pratar med och låta bli att klia sig i håret.

Jag tror att en klokare slutsats är att om du inte själv tror så mycket på ditt företag att du är beredd att jobba stenhårt och göra stora uppoffringar för att lyckas, så kommer inte heller någon annan vilja investera sina pengar. Därför måste du först och främst sälja in ditt engagemang. Om det är äkta, så kommer det märkas. Om det inte är äkta, fundera då på att göra något annat.

Tillbaka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tretton − sju =