Jag har under 20 år startat, förvärvat, investerat i och drivit företag. Idag är jag delägare i sju företag med en total omsättning på 250 mkr. Det har gett mig ovärderliga erfarenheter som jag använder både som konsult och investerare. Jag har under åren utvecklat en syn på entreprenörskap som bygger på värderingar, strategi och ekonomisk kontroll som viktiga framgångsfaktorer. Min plattform som konsult och investerare är Brain Accounting – en ekonomibyrå inriktad på ägarledda företag i storleken 10 – 100 Mkr.

Brains målgrupp stämmer väl överens med företag jag investerar i. Arbetet med att sälja Brains tjänster och sökandet efter spännande företag att investera i går därför ofta hand i hand. Nätverkande är naturligtvis en viktig del och jag ser min blogg som en möjlighet att utöka mitt nätverk. Min blogg ska mer än inspirera. Jag vill ge handfasta tips i frågor som entreprenörer vet är viktiga, men själv sällan är experter på. Ägarfrågor, ekonomi, finansiering, företagsaffärer och strategi. Läs om Brain - en tänkande ekonomibyrå.

Jag har under 20 år startat, förvärvat, investerat i och drivit företag. Idag är jag delägare i sju företag med en total omsättning på 250 mkr. Det har gett mig ovärderliga erfarenheter som jag använder både som konsult och investerare. Jag har under åren utvecklat en syn på entreprenörskap som bygger på värderingar, strategi och ekonomisk kontroll som viktiga framgångsfaktorer. Min plattform som konsult och investerare är Brain Accounting – en ekonomibyrå inriktad på ägarledda företag i storleken 10 – 100 Mkr.

Brains målgrupp stämmer väl överens med företag jag investerar i. Arbetet med att sälja Brains tjänster och sökandet efter spännande företag att investera i går därför ofta hand i hand. Nätverkande är naturligtvis en viktig del och jag ser min blogg som en möjlighet att utöka mitt nätverk. Min blogg ska mer än inspirera. Jag vill ge handfasta tips i frågor som entreprenörer vet är viktiga, men själv sällan är experter på. Ägarfrågor, ekonomi, finansiering, företagsaffärer och strategi. Läs om Brain - en tänkande ekonomibyrå.

Ekonomi & Lönsamhet

Publicerad 2016-01-13

10 goda skäl att göra vinst i företaget

Jag får ibland frågan hur mycket vinst ett företag måste göra. Det är sällan entreprenörer som ställer den frågan, utan snarare vänner, medarbetare, kunder, fackrepresentanter och journalister. Frågan är högst berättigad, eftersom alternativet till en högre vinst ibland (dock inte alltid) kan vara högre löner, fler anställda eller lägre priser till kunderna. Därför bör man som entreprenör också ha ett svar som är något mer genomtänkt än att ”jag vill tjäna pengar”.

Låt mig börja med att säga att det finns en rad olika skäl till varför ett företag ska gå med vinst och hur stor den bör vara. Några är av allmän karaktär och gäller alla företag och ägare medan andra skäl kan variera mellan företag och entreprenörer. Varje entreprenör bör därför fundera igenom vilken roll vinsten spelar i just hans/hennes företag. Detta avgör nämligen hur hög vinst man ska sträva efter, vad den absoluta lägstanivån är, hur stora risker man kan ta för att öka vinsten och hur kraftfullt man måste agera om vinsten plötsligt uteblir helt.

Här följer 10 goda skäl att göra vinst i ditt företag:

  1. Aktiebolagslagen (Kap 3:3) kräver att ett aktiebolag drivs i vinstsyfte. Om inte måste det uttryckligt skrivas in i bolagsordningen att bolaget inte drivs i vinstsyfte.
  2. Ett företag som gör vinst får bättre kreditvärdighet och det är viktigt i en rad olika sammanhang. Först och främst om man behöver ta lån eller öka checkkrediten, men även om man ska leasa olika typer av inventarier. Fastighetsägare tar också kreditupplysning innan de godkänner ditt företag som hyresgäst och många kunder (främst storföretag och offentliga sektorn) väger in kreditvärdigheten i upphandlingar.
  3. Det är en stor risk att inte gå med vinst. Över tiden är det nästan omöjligt att balansera kring ett 0-resultat, vilket innebär att ett företag som inte gör minst 2-5 % i vinst förr eller senare kommer att gå med förlust (det räcker ofta med en större tappad kund) och finns det då ingen buffert av tidigare vinster, så finns ingen uthållighet och man tvingas mycket tidigare att säga upp personal och i slutänden är risken för konkurs mycket stor.
  4. Genom att alltid ha ett överskott i den löpande verksamheten skapar man sig en handlingsfrihet att ta beslut när det är strategiskt rätt och inte när man måste utifrån ett kortsiktigt ekonomiskt perspektiv. Det kan handla om nyanställningar, systembyte, nytt kontor eller investering i en ny maskin. Sådana beslut blir alltid bättre om de görs när det är strategiskt rätt och inte bara när man har råd. Man måste därför se till att alltid ha råd att ta möjligheterna när de kommer.
  5. Ju högre vinster ett företag gör, desto större är det möjliga utrymmet att investera i framtiden och få företaget att fortsätta utvecklas och växa. Företag som inte tjänar pengar har väldigt svårt att fortsätta växa. Man får svårt att attrahera och behålla duktiga medarbetare om man inte kan höja lönerna eller investera i system, kontor, utbildningar mm.
  6. Man kan behöva vinsten till att betala räntor och amorteringar på lån som man tagit i samband med att man förvärvat bolaget, utvecklat system eller byggt upp varulager. Gör man inte tillräckliga vinster för att klara amorteringar, så blir man helt beroende av bankens välvilja och det är ingen bra situation.
  7. Många entreprenörer lever i stor ekonomisk osäkerhet, speciellt i början av sina karriärer. Det är snarare regel än undantag att under de första åren ta ut en betydligt lägre lön än vad man hade fått som anställd. Att kunna betala ut vinster blir både en kompensation för de många år man tagit ut en lägre lön och en personlig trygghet för entreprenören om det eventuellt kommer sämre år i framtiden.
  8. Många företag behöver externt kapital i någon fas, det kan t ex handla om att finansiera investeringar i marknad, system eller maskiner, men det kan också vara rörelsekapital vid en stark tillväxt. För att få in externt kapital måste man ge avkastning till investerare (som inte hade investerat i företaget om de inte hade fått någon avkastning).
  9. De flesta entreprenörer är tävlingsmänniskor och precis som inom idrotten är de företag som sätter tuffast mål oftast också de som blir mest framgångsrika. Vinsten blir då både ett viktigt mål och ett kvitto på att företaget är framgångsrikt. Något som för hela företaget (inte bara entreprenören) att känna stolthet.
  10. För många entreprenörer är vinsten i ett företag en möjlighet att få kapital att starta nya företag eller att investera i andra företag. Är man inte entreprenör tänker man nog att vinsterna som tas ur bolaget ofta går till privata investeringar eller konsumtion, men faktum är att de flesta (större) vinster återinvesteras i andra företag och skapar den vägen även nya jobb i samhället.

Dessa 10 skäl har väldigt lite att göra med att entreprenören vill bli rik. Sedan är nog sanningen att de flesta entreprenörer har en mer eller mindre stark dröm om att någon gång tjäna riktigt mycket pengar, men för de allra flesta entreprenörer är det långt ifrån det främsta skälet för att starta och driva företag. Det handlar istället om en drivkraft att skapa något eget, att förverkliga sina idéer och se hur långt de kan bära. I denna strävan är vinsten sällan ett mål, utan den blir snarare ett medel. De 10 punkterna ovan blir viktiga verktyg för ett framgångsrikt företagande. Prova själv att bara stryka några av dem, så inskränks möjligheterna att lyckas ganska så snabbt.

I min egen entreprenörskarriär, så är det två skäl som sticker ut lite extra. För det första har jag lärt mig hur viktigt det är att vara fri att fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt (punkt 4 ovan). Jag har varit med om flera situationer där en utebliven vinst har inneburit att vi har tvingats säga upp medarbetare vi helst velat behålla, att vi inte har kunnat investera i ett nytt system när vi som bäst behöver det eller att bristen på pengar har tvingat oss att lägga en spännande produktutveckling i malpåse. Varje gång jag tvingas fatta ett dåligt strategiskt beslut på grund av kortsiktiga ekonomiska orsaker ångrar jag att jag inte varit bättre att hålla i pengarna i ett tidigare skede.

Det andra som har blivit allt viktigare för mig är att generera vinster i mina befintliga företag för att få möjlighet att vara med att utveckla nya företag (punkt 10 ovan). Jag kanske inte längre har tiden och energin att dra igång något helt från början, men å andra sidan har jag idag erfarenheter som många andra entreprenörer kan dra nytta av. Jag ser idag varje utdelad vinstkrona som en potentiell möjlighet att hjälpa andra entreprenörer att lyckas förverkliga sina idéer.

Oavsett vad just dina skäl att göra vinst är, så sätt dig ner och formulera dem på ett papper. Det kommer hjälpa dig att ge ett bra svar om någon frågar, men framförallt är det en viktig input i den strategiska diskussionen med delägare, styrelse och ledning.

Tillbaka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton + tio =